10 ekspertråd til dine Google Ads til Black Friday
Black Friday nærmer sig med hastige skridt. Det er dagen, hvor alle online butikker øger deres bud og budgetter, og kun de mest kompetente formår virkelig at skabe en indtægtsbringende forretning på denne dag. Læs videre for at opdage, hvordan du kan blive en af dem.
Minimer de grundlæggende fejl i din Paid Search-opsætning til Black Friday
Din succes med annoncerne afhænger af den overordnede strategi, du udformer for din virksomhed i forberedelsen til udsalget.
Selvom vi ikke kan dække det hele i denne ene blogpost, kan vi dog hjælpe dig med at undgå de mest elementære fejl, som mange begår.
Derfor vil vi nu gå igennem de 10 essentielle skridt, du bør have styr på inden udsalget går i gang.
1. Indsend alle annoncevarianter mindst 1 uge før og skab backup-muligheder
I almindelige omstændigheder tager det mindre end 24 timer at få en annonce godkendt af Google.
Men i tiden op til Black Friday forlænges godkendelsesprocessen, og det kan sagtens tage op til 3 dage eller mere.
Sørg derfor for at uploade og gemme alle dine annoncevarianter mindst én uge før, så du er sikker på, at de bliver godkendt inden selve dagen.
Det er også en god idé at oprette backup-annoncer, som du kan aktivere, hvis nogle af dine annoncer bliver afvist på dagen.
Dette kan eksempelvis ske som beskrevet i punkt nummer 2:
2. Brug Seasonal Adjustments til Smart Bidding
Google har finjusteret algoritmen til at tage højde for den øgede aktivitet i Black Friday-perioden, men det er altid en fordel at optimere algoritmens præstation i Smart Bidding-strategier ved at anvende Seasonal Adjustments – eller på dansk, sæsonmæssige justeringer.
Konkret skal du navigere til Værktøjer og Indstillinger -> Budstrategier og Avancerede kontrolelementer.
Her bør du oprette justeringer, der forbereder algoritmen på de betydelige stigninger i konverteringsrater, som vi ofte ser i Black Friday-perioden.
3. Udnyt automatiske regler til at aktivere og deaktivere konfigurationen
Selvom det altid er en god praksis at manuelt følge med for at sikre, at din Black Friday-konfiguration aktiveres og deaktiveres korrekt, bør du også oprette automatiske regler, der understøtter denne proces.
Du kan med fordel benytte labels til at skelne mellem din normale konfiguration og din Black Friday-konfiguration, da dette gør det nemt at styre reglerne ved hjælp af disse labels.
Bemærk også, at det nu er muligt at oprette regler for dine asset groups i Performance Max-kampagner.
4. Muliggør manuel opdatering af produktfeed til shopping
De fleste onlinebutikker opdaterer standardmæssigt deres produktfeeds klokken 12.
Dette betyder, at ændringer i priser i løbet af dagen ikke afspejles i dine produktdata i Google Shopping.
Det er derfor vigtigt at sikre, at din webshops backend har en mekanisme, der gør det muligt at manuelt genindlæse dit produktfeed. Dette sikrer, at data opdateres i løbet af dagen.
5. Udnyt annonceudvidelser og din brandkampagne
Det er afgørende at opsætte promotion-extensions med dine Black Friday-tilbud for at øge relevansen af dine annoncer.
Du bør også skifte alle annoncer i din brandkampagne, så de afspejler dine Black Friday-tilbud.
Erfaringen viser, at brugerne på Black Friday ofte søger efter deres yndlingswebshops. Det er derfor vigtigt, at jeres tilbud allerede er inkluderet i annoncerne, der leder til kampagnesiden, hvis det ikke er forsiden.
6. Skab fleksible rammer for budgettet
På Black Friday er det næsten umuligt at have kontrol over dit budget, da du ikke har realtidsdata i Google Ads.
Derfor bør du opbygge en kampagnestruktur, der tillader dig at lade budgettet være fleksibelt.
For eksempel kan du oprette en shoppingkampagne, der kun omfatter dine tilbudsprodukter, og du kan manuelt gennemgå priserne i løbet af dagen, så du kan tildele et fleksibelt budget til produkter, hvor du har konkurrencedygtige priser.
7. Pause alle “almindelige” kampagner
På Black Friday giver det ingen mening at annoncere for noget, der ikke er specifikt for Black Friday, da det vil være spild af penge og ikke give nogen effekt.
Derfor bør du sætte alt på pause, der ikke er specifikt for Black Friday, og genstarte det efter weekenden.
Hvis du ønsker at fortsætte med dine sædvanlige kampagner, bør du i det mindste op
rette annoncevarianter med de specifikke tilbud og unikke salgsargumenter.
8. Implementer dynamisk remarketing, men kun for tilbudsprodukter
Hvis du ikke allerede bruger dynamisk display-remarketing i Google Ads, bør du implementere det så hurtigt som muligt.
Denne annonceform giver praktisk talt mening for alle webshops.
Når det kommer til Black Friday, bør du ændre dit produktfeed og oprette en målrettet segmentering af produkter, så det primært er dine Black Friday-tilbud, der vises i de dynamiske annoncer.
Det er også en god idé at oprette et dedikeret design til dagen.
9. Anvend RLSA på dine dyreste og bredeste søgeord
Hvis du har nogle meget brede søgeord, som du gerne vil annoncere på, men de er for dyre, kan du overveje at oprette en “retargeting list search ad”, hvor du kun viser dine søgekampagner for personer, der har besøgt din hjemmeside inden for x antal dage.
På den måde kan du byde på nogle søgeord, der normalt ikke er rentable, men kun over for brugere, der allerede er bekendt med dit brand og derfor har en større chance for at konvertere.
10. Husk at inkludere Bing
På Black Friday stiger alle CPC-priser, så det er vigtigt at udnytte Bing så meget som muligt.
Sørg for at skaffe så stor en andel af din trafik fra Bing som muligt, da du sandsynligvis vil kunne opnå betydeligt lavere klikpriser her sammenlignet med Google Ads.