google analytics banner
google analytics banner

Farvel til Google Analytics, og hvad så?

Få mere indsigt i dine aktuelle muligheder. Overvejer du skift til Google Analytics 4 (GA4)? Men der er også andre valgmuligheder, der er værd at tage med i overvejelserne. Læs videre og få svarene.

I oktober 2020 blev vi introduceret for Google Analytics 4 (GA4). Dengang blev det annonceret, at GA4 på sigt ville erstatte Universal Analytics (UA), som siden 2005 har været en fast del af mange værktøjskasser inden for webanalyse. Den tid er nu inde, og fra den 1. juli 2023 vil al dataopsamling i UA stoppe. Data vil fortsat være tilgængeligt i mindst 6 måneder efter denne dato.

Hvad nu?

For mange vil det naturlige skridt være at overgå til en GA4 ejendom. Før du kaster dig ud i det, er det dog en god idé at overveje alle alternativer.

I begyndelsen af 2022 fastslog det østrigske datatilsyn, at en virksomheds brug af Google Analytics var i strid med GDPR. Dette skyldtes primært, at Google ikke kunne garantere, at den indsamlede data ikke blev sendt til lande uden for EU. Men Google har for nylig meddelt, at data for EU-virksomheder i Google Analytics 4 vil forblive i EU.

(I marts 2022 blev der også indgået en ny aftale om dataoverførsel mellem EU og USA, der skulle erstatte den nuværende Privacy Shield-ordning. Hvornår denne aftale træder i kraft, og om Google Analytics er omfattet af den, er dog stadig uvist.)

Jo før, desto bedre

Hvis du ønsker at kunne sammenligne data fra “samme periode sidste år” fra den 1. juli 2023, skal du faktisk allerede have en løsning på plads den 1. juli i år.

Alternativer til Google Analytics

Hvis du skifter væk fra Google, skal du være forberedt på, at der ikke findes en gratis løsning, der kan erstatte de gratis funktioner fra Google Analytics. Ligesom med andre gratis tjenester betaler du med dine data. Der er dog alternativer, der ligger i den mere økonomiske ende af prisskalaen, f.eks.:

Piwik PRO

Ud over webanalyse inkluderer Piwik PRO også Tag Manager og Consent Manager samt integrationer med værktøjer som PowerBI, Google Ads, Search Console og SharePoint. Alle data forbliver i EU, og der er både en gratis og en betalt udgave.

Matomo

Matomo er et spændende Open Source-værktøj, hvor du selv kan hoste værktøjet og data på din egen server, så data aldrig forlader din virksomhed. Der er også mulighed for at købe cloud hosting på en server inden for EU. Derudover kan eksisterende Google Analytics-data importeres i Matomo, så du ikke behøver at starte dataopsamlingen helt forfra.

Hvis du er en større virksomhed, der hidtil har brugt Google Analytics 360, er det eneste reelle alternativ Adobe Analytics, der også ligger i samme prisklasse.

På vej med Google Analytics 4?

Hvis du beslutter dig for at fortsætte med GA4, er der nogle væsentlige ændringer, du skal være opmærksom på ved den tekniske implementering af GA4. Hvis du allerede bruger Google Tag Manager til din UA-implementering, er overgangen til GA4 dog ikke nødvendigvis meget tidskrævende.

En overgang fra UA til GA4 i en typisk GTM-opsætning vil normalt tage nogle timer (ekskl. e-commerce tracking), men det kan variere afhængigt af virksomhedens kompleksitet. Kontakt os for at få en mere præcis vurdering.

Hvis din hjemmeside har e-handel og derfor også e-commerce tracking, vil implementeringen af GA4 være væsentligt mere tidskrævende. De største ændringer fra UA til GA4 vedrører nemlig e-commerce tracking. Dette kræver normalt ændringer eller udvidelser af din datalagstruktur, hvilket medfører kodeændringer på din hjemmeside. Dette skal vurderes separat og afhænger i høj grad af det CMS, du bruger. Kontakt os for at få en mere præcis vurdering.

For CMS som WordPress eller Shopify, der er afhængige af tredjepartsudvidelser, kan du normalt tilkøbe en komplet GA4-integration, inklusive e-commerce tracking, som en plugin og dermed springe udviklingsprocessen over.

Mange, der har prøvet GA4, vil mene, at der mangler en del rapporter sammenlignet med UA. I GA4 skal du nemlig i høj grad selv opsætte de rapporter, du vil bruge til rapportering. Mens UA er en “ud af boksen” løsning, der kan bruges direkte, skal GA4 ofte tilpasses til den enkelte virksomhed, og denne tilpasning kan tage ekstra tid. Dette arbejde er ikke inkluderet i de tidligere estimater.

Del det op i faser

Opsætning af rapporter og datavisualisering er ikke en akut opgave. Men: Hvis du gerne vil kunne sammenligne data fra “samme periode sidste år” fra den 1. juli 2023, skal du allerede have en løsning på plads den 1. juli i år. Dette kan dog være en udfordring for de fleste.

Den tekniske implementering bør gennemføres så hurtigt som muligt for at begynde datopsamlingen i forhold til sidevisninger, begivenheder og konverteringer. Dette vil minimere tiden, hvor du skal navigere mellem to forskellige systemer for at sammenligne data (eller risikere at miste data).

Når først din tracking er sat op, har du god tid til at oprette de ønskede rapporter og arbejde videre med datavisualisering.

Er det tid til server-side tracking?

Hvis du alligevel reviderer din trackingløsning, bør du overveje, om det er tid til at implementere server-side tracking. Hvis brugere afviser cookies, bruger adblockere eller Apple-produkter, der blokerer tredjepartscookies med ITP, bør du overveje server-side tracking.

Ved traditionel tracking, også kaldet client-side tracking, sender brugerens browser begivenheder til f.eks. Google Analytics. Med server-side tracking er du ikke afhængig af brugerens browser, men af en ekstern server, der sender data til f.eks. Google Analytics.

Udover mere præcis tracking kan det også forbedre hastigheden på din hjemmeside for brugerne, da deres browser ikke behøver at bruge tid og kræfter på at håndtere en masse tredjeparts-kode.

Ulempen ved server-side tracking er, at det er teknisk og tidskrævende at implementere. Derudover kræver det en server, der kan bruges til tracking. Oftest bruger man en cloud-løsning som Amazon Web Services eller Google Cloud, men der vil altid være omkostninger forbundet. Omkostningerne afhænger af forbruget, så det afhænger af, hvor mange besøgende din hjemmeside har, og hvor kompleks din opsætning er.

Både AWS og Google Cloud har flere serverlokationer i EU. Kontakt os, hvis du ønsker at diskutere eller få en konkret vurdering af en server-side tracking-setup til din hjemmeside.

Glem ikke dine dashboards

Mange virksomheder bruger et dashboard i Google Data Studio eller en anden dashboard-løsning til at trække data fra Google Analytics.

Data Studio har direkte integration med GA4, men i de fleste tilfælde skal du genoprette dine dashboards, da de målinger og dimensioner, der bruges i UA, er anderledes i GA4.

Hvis du vælger en anden løsning end GA4, er det ikke sikkert, at værktøjet har en direkte integration med Data Studio. Dette er også noget, du bør overveje. De to nævnte Google Analytics-alternativer kan begge integreres med Data Studio, men på vidt forskellige måder. Piwik PRO har en direkte dataforbindelse som Google Analytics, mens Matomo Analytics bruger SQL-databasen, hvor data gemmes, der kan forbindes til Data Studio, så du kan hente og bruge dine data i et dashboard.

Ønsker du at se længere tilbage end 2022?

Hvis du skifter til GA4 eller en anden løsning, starter datopsamlingen i år. Men hvad hvis du gerne vil se længere tilbage i tiden, også efter at Google har slettet al din data i UA? Data, der måske går mange år tilbage?

Der findes løsninger, men det er ikke noget, du blot gør på en dag. Google har muliggjort eksport af al data fra UA. Denne data kan du gemme, enten lokalt eller på en server, og tilføje datasættet som en datakilde i Data Studio. Derved “lever” din historik stadig. For det meste kan du også sammenligne disse data med ny data fra GA4.

Dette er ikke en lille opgave, men for mange virksomheder kan det give betydelig værdi. Opgaven skal planlægges og vurderes separat.